TWÓRCZOŚĆ WŁADYSŁAWA STRZEMIŃSKIEGO I KATARZYNY KOBRO W ZDERZENIU Z OBRAZEM FILMOWYM ANDRZEJA WAJDY
18 stycznia 2017 Share

TWÓRCZOŚĆ WŁADYSŁAWA STRZEMIŃSKIEGO I KATARZYNY KOBRO W ZDERZENIU Z OBRAZEM FILMOWYM ANDRZEJA WAJDY

W ZWIĄZKU Z WEJŚCIEM NA EKRANY FILMU „POWIDOKI”, NASTĄPIŁA ZMIANA W PLANACH WYKŁADÓW BWA! W DNIU 18 STYCZNIA ZAPRASZAMY PAŃSTWA NA WYKŁAD:

„TWÓRCZOŚĆ WŁADYSŁAWA STRZEMIŃSKIEGO I KATARZYNY KOBRO W ZDERZENIU Z OBRAZEM FILMOWYM ANDRZEJA WAJDY”

Władysław Strzemiński (1893-1952) i Katarzyna Kobro (1898-1951) to para awangardowych artystów, których twórczość wychodziła z tych samych źródeł. Tworzyli według jednorodnych poglądów estetycznych. Ale to Katarzyna Kobro była inicjatorką, to jej przemyślenia artystyczne wpłynęły na Władysława Strzemińskiego („Kompozycja przestrzeni
i obliczenia rytmu czasoprzestrzennego”). Nawet, kiedy ich wielka miłość przekształciła się w równie wielką nienawiść,
to było rozstanie dwojga skłóconych ludzi, ale twórczo do końca się rozumieli. Kiedy w 1948 roku Władysław Strzemiński otworzył w Muzeum Sztuki w Łodzi Salę Neoplastyczną, (nie zaprosił na otwarcie Katarzyny Kobro) – to wśród dzieł awangardowych artystów, najważniejsze miejsce zajmowały rzeźby Katarzyny Kobro.

Czy Andrzej Wajda w swoim filmie „Powidoki” miał prawo dokonać swoistej „amputacji” celowo pomijając postać Katarzyny Kobro ? Jakby nie rozumiał jak była dla Władysława Strzemińskiego inspirująca i ważna twórczo (na przykład całościowa koncepcja Sali Neoplastycznej Władysława Strzemińskiego była swoistym rozszerzeniem „Kompozycji przestrzennej nr 4” Katarzyny Kobro).

Na wykład, który wygłosi  Małgorzata Wiktorko zapraszamy na godz. 16.30 Skierniewice, ul. Reymonta 33 | sala Strakacza |CKiS| poziom -1

Wykłady są bezpłatne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych.

Serdecznie zapraszamy !

bwa

bwa